انواع کابل های موجود در بازار در برق کشی ساختمان

انواع کابل های موجود در بازار در برق کشی ساختمان :یکی از پرکاربردترین ابزارهای مورد استفاده در دنیای امروز  می باشند. هر جا که باشید، درون منزل، محل کار، در خودرو، خیابان، دانشگاه و حتی خارج از شهر، فقط کافیست نگاهی به اطراف خود کنید تا ببینید که دنیای ما چگونه به انواع کابل وابسته شده است و این وسیله چه کاربرد وسیعی در دنیای امروز دارد. کابل ها با توجه به نوع کاربری شان جنس و سیم داخلی آنها متفاوت می باشد برای مثال کابل هایی که در مخابرات استفاده می شود کاملا با کابل های برقی تفاوت دارند و شاید خیلی از افراد این موضوع را نداند و از آن بی اطلاع باشند. در این مقاله تصمیم گرفته ایم انواع کابل های موجود در بازار در برق کشی ساختمان که مورد استفاده قرار می گیرد را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

منظور از کابل در برق کشی ساختمان چیست؟

برای انتقال جریان الکتریکی به مصرف کننده ها و محل های مختلف و همچنین ارتباط بین دستگاه های الکتریکی از سیم ها و کابل ها استفاده می شود . که در ساختمان آن ها از یک هادی خوب که معمولا مس و یا آلومینیم است استفاده شده است .

انواع کابل های موجود در بازار در برق کشی ساختمان

انواع کابل های موجود در بازار در برق کشی ساختمان

چرا خرید کابل مناسب اهمیت دارد؟

انواع کابل برق را می تواند امروزه در تمامی صنایع و محیط های مختلف مشاهده کرد و تقریبا می توان گفت انرژی الکتریسیته و برق، پرمصرفترین نوع انرژی در جهان است و حتی نمی توان زندگی بدون برق را در جوامع امروزی تصور کرد. به صورت کلی وظیفه ساده کابل برق انتقال این انرژی به نقاط مختلف است. این انتقال انرژی برق، به نیروگاه ها، شبکه های کامپیوتری و انواع لوازم برقی اجازه فعالیت می دهد. کاربرد کابل های برق در تاسیسات الکتریکی به گونه ای اهمیت و ارزش دارد که کارخانه های کابل سازی هر روز نوع جدیدی از آنها را برای اهداف مختلف به بازارها عرضه می کنند.

برای برق کشی ساختمان از چه نوع کابلی باید استفاده کرد؟

برای انتقال الکتریسیته، بسته به سطح ولتاژ کاری، می‌توانید انواع کابل فشار ضعیف، فشار متوسط و یا فشار قوی را به کار بگیرید. اگر کابل کشی شما به نحوی است که کابل در معرض آسیب‌های فیزیکی قرار دارد، باید از کابل‌های زره‌دار استفاده نمایید. اگر وزن کابل خیلی مهم است و نیاز دارید که وزن آن در کمترین مقدار ممکن باشد، کابل‌هایی با هادی آلومینیومی می‌توانند انتخاب مناسبی برای شما باشند.

انواع کابل های موجود در بازار در برق کشی ساختمان

کابل برق شامل هزاران نوع است که هر کدام می تواند کاربردها و عملکردهای مختلفی داشته باشد. برای داشتن شناخت از انواع کابل برق و کاربرد آن لازم است که طبقه بندی های مختلفی صورت بگیرد. از جمله فاکتورهایی که می توان کابل ها را بر اساس آنها طبقه بندی کرد می توان به سطح ولتاژ، نوع هادی و ساختار آن، نوع عایق و روکش، نوع حفاظت الکتریکی، نوع حفاظت مکانیکی، تعداد رشته ها، نوع کاربرد و نوع استاندارد اشاره کرد.

انواع کابل های موجود در بازار در برق کشی ساختمان به صورت کلی از سه قسمت اصلی تشکیل می شود که شامل عایق کابل، هادی کابل و غلاف کابل هستند. البته تعدادی از کابل ها ممکن است که فاقد غلاف باشند.در بازار کابل های برق کشی متنوعی وجود دارد که همه مدا آن مناسب برق کشی ساختمان نمی باشد زیرا کابل هایی که کاربرد صنعتی دارند مطابق با ولتاژهای قوی ساخته شده است که نباید استفاده در ساختمان مناسب نمی باشد. در قسمت زیر به چند نمونه کابل های مناسب و موجود در بازار در برق کشی ساختمان اشاره می کنیم:

کابل افشان

کابل افشان یا کابل انعطاف پذیر، کابلی است که بیش از یک سیم تک رشته افشان در آن بکار رفته است. هادی بکار رفته در کابل افشان از نوع فلز مس می باشد. همچنین عایق های بکار گرفته شده در کابل های سبک آمیزه پی وی سی از جنس PVC/D هستند و برای کابل های افشان قدرت آمیزه پی وی سی نیز از جنس پلیمر PVC/A می باشد. به طور کلی از این نوع کابل های افشان سبک در

  • اتصالات در لوازم برقی
  • ماشین آلات دارای دو شاخه که کابل به صورت ثابت به آنها وصل است
  • استفاده برای کابل های ورودی و همچنین اتصال در تجهیزات برقی

کابل مفتول

کابل های مفتول کابل هایی هستند که در ساختار آنها از چند رشته سیم مفتول که به هم پیچیده شده اند، تشکیل یافته اند. این کابل ها کمترین انعطاف پذیری را دارند ولی هدایت جریان برق از آنها به خوبی صورت می گیرد. این کابل که به کابل خشک یا سخت نیز مشهور است، قابلیت انعطاف پذیری ندارد و هادی بکار رفته در این نوع کابل ها از جنس فلز مس که رسانا است می باشد. این کابل توسط پی وی سی عایق شده است.

کابل مفتول برای مقاصد مصرفی در صنعت و یا کابل کشی در داخل ساختمان ها می تواند مناسب باشد که استفاده از این نوع کابل ها در اماکن خشک، آبدار و مکان هایی که بسته است و یا مرطوب می باشد، کاربرد دارد. همچنین در مورد این نوع کابل ها باید بدانید که استفاده از آنها در بتن فشرده یا استفاده در زیرزمین به صورت مستقیم، مجاز نمی باشد.

کابل فشار ضعیف (LV)

برای انتقال الکتریسیته با ولتاژ پایین تا حدود ۱۰۰۰ ولت کاربرد دارد. در مصارف معمولی مانند کابل‌کشی برق منازل و ساختمان‌های معمولی از این نوع کابل استفاده می‌شود.

کابل  مناسب در برق کشی ساختمان چه ویژگی‌هایی دارد؟

مهم است که بدانید یک جنس با کیفیت و مرغوب چه ویژگی‌هایی دارد. انتخاب یک جنس مرغوب از بروز مشکلات و هزینه‌های اضافه در آینده جلوگیری خواهد کرد.

یک کابل مرغوب ویژگی‌هایی دارد که دانستن آن‌ها به شما کمک خواهد کرد تا هنگام خرید، کابل‌های با کیفیت را از اجناس تقلبی تشخیص دهید. برخی از این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌باشد :

مس استفاده شده در کابل باید دارای سطحی روشن و کاملا براق باشد. اکسیده بودن مس نشانه‌ی نامرغوب بودن کابل است. مس اکسید شده به رنگ سیاه درآمده و براق نیست. همچنین رشته‌های مس باید قابلیت انعطاف داشته باشند و در اثر خمیده شدن نشکنند.

قطر سطح مقطع هادی باید برابر با سطح مقطع ادعا شده در کاتالوگ کابل بوده و اندازه آن نیز در تمام طول کابل یکسان و یکنواخت باشد.

وضعیت قرارگیری رشته‌ها درون کابل باید به صورتی باشد که رشته‌ها دقیقا در وسط غلاف قرار گرفته باشند. همچنین این رشته‌ها باید به راحتی از هم و از غلاف جدا شوند.

هادی مربوط به هر رشته باید دقیقا در مرکز عایق مربوط به خود قرار گرفته باشد و ضخامت عایق در اطراف آن یکنواخت و یکسان باشد. چنانچه بخواهید هادی را از عایق جدا کنید باید این کار به آسانی صورت بپذیرد. سطح خارجی غلاف کابل باید کاملا یکدست و صاف، بدون فرورفتگی و برآمدگی باشد.

علاوه بر موارد فوق، مهم است کابل‌های مورد نظر خود را با توجه به برند‌های معتبر موجود در بازار، از فروشگاه‌های معتبر خریداری نمایید.

باید به این نکته توجه کنید که برای سیم کشی و کابل کشی ساختمان خود از افراد ماهر و متخصص این رشته استفاده کنید زیرا کار با برق بسیاز خطرناک می باشد و عدم توجه به نکات ظریف در این ح.زه کاری خسارت های جانی و مالی جبران ناپذیری را سبب می شود.