توصیه های طب سنتی برای پیشگیری از بیماری کرونا

توصیه های طب سنتی برای پیشگیری از بیماری کرونا : در این مطلب قصد داریم توصیه های طب سنتی برای پیشگیری و درمان کرونا را مرور کنیم چرا که بر اساس مبانی طب سنتی، اصل اول برای مقابله و درمان بیماری‌های ویروسی که از طریق تماس قابل انتقال هستند، “تقویت سیستم ایمنی بدن” است و در صوت برخورداری از یک سیستم ایمنی طبیعی و سالم، تقریباً تمام طیف‌های عوامل بیماری‌زا در صورت ورود به بدن، سیستم ایمنی بدن ما از پس این عوامل میکروبی و بیماری‌زا برمی‌آید.

بیماری کرونا چیست؟

این بیماری ناشی از ویروسی به نام کرونا می باشد. کرونا ویروس‌ خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ کشف شده‌اند. آنها موجب بروز بیماری هایی از خانواده سرما خوردگی در انسان و حیوانات می‌گردند و از ویژگی ظاهری آن‌ها زوائد تاج مانند بر روی سطوح دیواره ویروس‌ها می‌باشد.

گاهی برخی از کروناویروس‌ها به دستگاه تنفسی حمله می‌کنند و گاهی علائم خود را در روده و معده افراد نمایان می‌کنند. که معمولا در بیشتر افراد با سرماخوردگی ملایمی همراه است. کروناویروس، به صورت مرتب در جمعیت انسانی ایجاد بیماری می‌کند و باعث عفونت سیستم تنفسی را در کودکان و بزرگسالان می‌شود.

توصیه های طب سنتی برای پیشگیری از بیماری کرونا

توصیه های طب سنتی برای پیشگیری از بیماری کرونا

علائم اصلی بیماری کرونا شامل چه مواردی است؟

با توجه به نوع کروناویروس، علائم می‌تواند از نشانه‌های سرماخوردگی عادی تا تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی باشد. همچنین بیمار ممکن است سرفه‌های چند روزه ظاهراً بدون دلیل نیز داشته باشد. کروناویروس مرس، برخلاف سارس، نه تنها دستگاه تنفس بلکه ارگان‌های حیاتی دیگر بدن مثل کلیه و کبد را نیز درگیر می‌کند. در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش شده‌است.

نحوه انتقال بیماری کرونا چگونه است؟

بسته به نوع کروناویروس، روش‌های انتقال آن متفاوت است. در برخی از موارد روش‌های انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه است. با این حال احتمال انتقال بیماری در فضای باز بسیار محدود بوده و موارد انتقال انسان به انسان در مواردی رخ داده‌است که افراد به مدت طولانی در فضای بسته در کنار فرد بیمار بوده‌اند مانند افرادی که در بیمارستان‌ها با بیماران در ارتباط هستند.

مدت حیات ویروس کرونا در محیط

ویروس کرونا می‌تواند در محیط اطراف و حتی بیمارستان‌ها از طریق تماس با دستگیره در، تخت ، دکمه ها، میز‌ها، لبه تخت و دست زدن به سطوح پلاستیکی و فلزی دیگری که در تماس مستقیم با فرد بیمار هستند با توجه به اینکه اغلب از جنس فلز و پلاستیک هستند، منتقل شود. همچنین یافته ها نشان می دهد رطوبت بالای هوا طول عمر ویروس کرونا را افزایش می‌دهد. این مطالعات بیان می کنند که کروناویروس‌ها می‌توانند روی سطح مختلف به طور میانگین بین چهار تا پنج روز زنده بمانند. برخی از آن‌ها نیز می‌توانند تا ۹ روز خارج از بدن و در دمای اتاق دوام بیاورند.

آیا بیماری کرونا درمان دارد؟

اگرچه تلاش های بسیاری برای تولید واکسن این ویروس انجام شده است، اما هنوز واکسن یا داروی مخصوص ضد ویروسی برای ریشه کن کردن، درمان قطعی، جلوگیری و یا مقابله با عفونتهای ناشی از کروناویروس به طور عام وجود ندارد. تنها کاری که می توانیم کنیم پیشگیری از آن است.

 توصیه های طب سنتی برای پیشگیری از بیماری کرونا

طبع بیماری کرونا ویروس جدید سرد است و بیشتر در نقاط سرد و خشک کره زمین مشاهده شده است. در ادامه تدابیر طب سنتی در این زمینه آمده است :

توصیه های طب سنتی برای پیشگیری از بیماری کرونا

توصیه های طب سنتی برای پیشگیری از بیماری کرونا

الف. توصیه‌های دارویی و تدابیر درمانی برای پیشگیری از بیماری کرونا

ــ مصرف دمنوش زنجبیل: مصرف روزانه یک تا سه قاشق مرباخوری مربای زنجبیل یا دو فنجان دم‌ کرده زنجبیل

ــ مصرف دمنوش آویشن: روزی دو بار و هر بار یک قاشق غذاخوری آویشن را با یک و نیم لیوان آب، روی شعله کم بجوشانید تا یک لیوان سرخالی بماند؛ سپس آن را شیرین کرده (ترجیحاً با عسل) و میل کنید؛ برای اثربخشی بیشتر و نیز برای این که این جوشانده به همه سازگار باشد، ۵ عدد عناب را با چنگال خراش دهید و همراه آویشن بجوشانید.

ــ دمنوش مرزنجوش، نعناع، زوفا، مریم‌گلی، گل‌گاوزبان، بابونه، عنّاب، پرسیاوشان، سرخارگل، دارچین و… هم مناسب است.

ــ شربت عسل و آب‌ لیمو: مقدار دلخواهی عسل را در آب حل کنید (حداقل یک قاشق غذاخوری در یک لیوان آب)؛ سپس مقداری آب ‌لیموترش تازه (یا آب ‌لیموی خانگی) به آن اضافه کنید و آن را به ‌آرامی و جرعه جرعه میل کنید؛ روزی دو تا سه لیوان از این شربت گوارا بنوشید.

ــ مصرف سیاهدانه: مصرف سیاهدانه اثر تقویتی خوبی بر بدن دارد؛ برای این کار روزی یکی تا دو بار انگشت خود را در ظرف سیاهدانه برده و همان تعدادی را که به انگشت شما می‌چسبد به‌آرامی بجوید؛ می‌توانید سیاهدانه را پودر کنید و روی خوراکی‌هایی مثل پنیر بپاشید (البته توجه داشته باشید که باید از مصرف سیاه‌دانه آسیاب‌شده کهنه جدّاً پرهیز کرد).

ــ مصرف دوسین: دوسین ترکیب سیاهدانه و عسل است که اثر تقویتی خوبی بر بدن و سیستم دفاعی آن دارد؛ این ترکیب در خیلی از عطّاری­ها موجود است امّا با مخلوط کردن یک‌سوم لیوان سیاهدانه آسیاب‌شده و ترکیب آن با یک لیوان عسل می­‌توانید آن را بسازید؛ میزان مصرف این ترکیب، روزی دو تا سه قاشق چایخوری است.

*هر روز با روغن سیاه دانه خالص، پیشانی و قفسه سینه را ماساژ دهید، روغن سیاه دانه سینوس ها و سیستم تنفسی را گرم می کند.

* با یک روش ساده می توانید گلو و سینوس هایتان را ضدعفونی کنید. آب و نمک و عسل را ترکیب کرده و هر روز این ترکیب را قرقره کنید. با این روش سیستم تنفسی شما تقویت و استریلیزه می شود.

 ــ انجام حجامت؛ اگر تا به حال حجامت نکرده‌اید یا بیش از شش ماه از آخرین حجامت شما می‌گذرد، با مشورت یک طبیب مجرّب در زمینه طب سنتی نسبت به انجام آن اقدام کنید؛ حجامت، تأثیر واضحی بر افزایش توان سیستم ایمنی بدن دارد.

ب. تدابیر مربوط به زندگی روزمره که با رعایت آنها موجب پیشگیری از بیماری کرونا می شود:

  • مصرف روزانه سبزیجات؛ سبزیجات را ترجیحاً به‌صورت تازه مصرف کنید؛ برای مصرف از سبزی‌های معطر مثل نعناع، ریحان، پونه، سوسنبر، مرزه، بادرنجبویه، جعفری، شوید و… استفاده کنید.
  • سیر و پیاز را به‌صورت پخته در غذاها میل کنید تا ضمن استفاده از اثرات مفید آنها، دچار نفخ نشوید.
  •  مصرف روزانه سیب شیرین، انار شیرین، پرتقال شیرین، لیمو شیرین، هویج و شلغم پخته‌شده
  • مصرف ادویه‌هایی مثل دارچین، زنجبیل و آویشن در غذا
توصیه های طب سنتی برای پیشگیری از بیماری کرونا

توصیه های طب سنتی برای پیشگیری از بیماری کرونا

ویتامین‌هایی که از ابتلا به کرونا پیشگیری می‌کنند:

ترکیبات ویتامینی A ،C ،D، سلینیوم و روی، نقش بسزایی در کاهش ابتلا به بیماری کرونا ایفا می‌کنند و در صورت ابتلا نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت خواهد کرد.

گرفتن رژیم در این شرایط به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

به داروی امام کاظم(ع) برای پیشگیری اعتماد کنید.

در آموزه های طب سنتی و اسلامی توصیه های فراوانی وجود دارد که به پیشگیری از ابتلا به بیماری ها کمک می کند. یکی از این آموزه ها، داروی امام کاظم (ع) است. استفاده از این دارو در شرایطی که ویروس کرونا وارد ایران شده است برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. حلیله سیاه، صمغ مصطکی و شکر قهوه ای از هر کدام حدود ۱۷ گرم تهیه کرده و با هم مخلوط و آسیاب کنید. این ترکیب را به سه نسبت مساوی تقسیم کنید و در سه روز پشت سر هم، صبح ناشتا آن را در دهان و گلو قرار دهید. تا دو ساعت بعد از آن هم هیچ ماده غذایی نخورید تا این ترکیب اثر خود را در سیستم تنفسی باقی بگذارد.

برای پیشگیری از بیماری کرونا از چه مواردی پرهیز کنیم؟

  •  برای مصرف شیر، آن را با یک‌سوم حجم خودش، آب و چند نخود زنجبیل آسیاب‌نشده، بجوشانید تا آب اضافه‌شده به‌طور کامل بخار شود؛ بهتر است شیر را با عسل یا شیره انگور میل کنید.
  • غذاهای مانده، خوراکی‌های حاوی مواد نگهدارنده، روغن‌های چند بار حرارت‌‌دیده مانند فست‌فودهای سرخ‌شدۀ بازاری، تنقّلات بازاری مانند چیپس و پفک
  • غذاهای غلیظ مانند گوشت گاو، بادنجان به‌خصوص میرزاقاسمی، گوشت‌های صنعتی، غذاهای خمیری مثل ماکارونی و نان غیربرشته و خمیر، و غذاهای چرب و سنگین مثل کلّه‌پاچه، موز و… .
  • اگر به‌دلیلی مانند ضعف مجبورید مواد گوشتی بیشتری مصرف کنید، ترجیحاً از گوشت پرنده‌های کوچک استفاده کنید و در طبخ و مصرف آنها از ترشی‌هایی مانند سماق، آبلیمو، آبغوره، ربّ‌انار و… (در افراد گرم‌مزاج) یا آویشن و دارچین (در افراد سردمزاج) استفاده کنید.
  • پرهیز از استحمام طولانی
  • پرهیز از بدخوابی، دیرخوابی، بی‌خوابی و پرخوابی
  • پرهیز از فعالیت بدنی سنگین مانند ورزشهای سنگین و حرفه‌ای به‌خصوص اگر به آنها عادت ندارید؛
  • پرهیز از بی‌حرکتی که باعث افزایش رطوبت بدن و افزایش استعداد بروز عفونت در بدن می‌شود.
  • اصلاح آب؛ اگر به سلامت آب مصرفی خود شک دارید، باید بدانید جوشاندن (یک دقیقه) یا افزودن کمی سرکه یا آب­لیموترش یا سکنجبین به آب، بسیاری از ضررهای آن را جبران می‌کند.
  • جلوگیری از ورود مواد سمّی به بدن؛ عدم مصرف سیگار و قلیان؛ عدم استفاده از حشره‌کش‌ها یا خوشبوکننده‌های مصنوعی، تهویه مناسب محیط به‌ویژه آشپزخانه و…

روش های ضد عفونی‌ کردن هوا برای پیشگیری از بیماری کرونا

برخی توصیه‌های طب سنتی در این زمینه کاربردی و راهگشا هستند:

  •  دود کردن اسفند یک گزینه مناسب برای پاکسازی محیط است؛ می­‌توانید از دود اسفند به‌تنهایی یا همراه با افزودنی‌هایی مانند کندر، سقّز، گلپر و کاه برای ضدّعفونی کردن هوا استفاده کنید.
  • دود دادن روزانه عنبر نسارا هم در کاهش شیوع بیماری‌های عفونی بسیار مؤثر است.
  •  گذاشتن سیر، میخک، برگ‌ بو و… در چند نقطه از منزل
  •  پاکسازی سطوح با آبی که در آن مقداری سرکه ریخته‌اید.
  • بوییدن بوهای مناسب مثل بوییدن سیب، به، گلاب، عرق بهارنارنج، عرق بیدمشک، برگ شمعدانی عطری، نعناع، سرکه، پیاز یا سیر در طول روز
  • در صورت ضرورت، یک پارچه نخی را خیس و به‌عنوان ماسک استفاده کنید؛ اگر کمی سرکه یا آبلیمو هم با آب مخلوط کرده و چفیه را در آن خیس کنید، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.
  •  ماسک­‌های یک­‌بارمصرف معمولاً کارآیی چندانی ندارند و استفاده از ماسک‌های فیلتردار ارجح است اما در صورت ناچاری بهتر است ماسک­های یک­‌بارمصرف را نیز با کمی سرکه یا آبلیمو آغشته کرد.
توصیه های طب سنتی برای پیشگیری از بیماری کرونا

توصیه های طب سنتی برای پیشگیری از بیماری کرونا

ویروس کرونا برای چه کسانی بیشتر خطر دارد؟

نرخ مرگ و میر تا کنون ۲/۳ درصد بوده است. احتمال مرگ و میر با بالا رفتن سن افزایش پیدا می‌کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین، مقاله‌ای را بر اساس مطالعه ۷۲ هزار و ۳۱۴ فرد مبتلا به این ویروس در جهان و ۴۴ هزار و ۶۷۲ فرد مبتلا شده در چین، و همچنین ۱۰۲۳ مورد مرگ گزارش شده، گردآوری کرده‌اند که نشان می‌دهد، نرخ مرگ و میر تاکنون ۲/۳% بوده است.

احتمال مرگ و میر با بالا رفتن سن افزایش پیدا می‌کند و هیچ تلفاتی در بین کودکان زیر ۹ سال دیده نمی‌ شود. در حالی که میزان مرگ و میر در بین افراد سنین ۱۰ تا ۳۹ سال، ۰/۲% بود، این میزان در بین افراد ۶۰ تا ۶۹ سال به ۳/۶ درصد افزایش یافته، در حالی که در بین گروه سنی ۷۰ تا ۷۹ سال ۸%، و در افراد ۸۰ سال به بالا ۱۴/۸% گزارش شده است.

مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های مزمن تنفسی بالاترین نرخ مرگ را داشته‌اند. میزان مرگ و میر در بین مردان با نرخ ۲/۸%، بیشتر از زنان با نرخ ۱/۷% بوده است.

چرا کودکان به ویروس کرونا مبتلا نمی شوند؟

آیا کودکان به ویروس کرونا مبتلا نمی شوند؟ این سوال بارها از طرف مخاطبان مطرح شده است.دکتر ابراهیمی این موضوع را با توجیهات علمی طب سنتی توضیح می دهد:« طبق آمار منتشر شده، تا کنون کودکان زیر ۱۰ سال به شمار مبتلایان و قربانیان کرونا ویروس اضافه نشده‌اند. از نظر طب سنتی کودکان مزاج گرمی دارند و این مزاج گرم سیستم ایمنی بدنشان را در برابر ویروس ها مقاوم می کند. به نظر می رسد کودکان به ویروس کرونا مبتلا نمی شوند و یا در صورت ابتلا، علائم در آنها به صورت یک سرماخوردگی ساده ظاهر می شود و خطرساز نیست. البته یک موضوع مهم که والدین باید به آن توجه کنند این است که به شدت مراقب کودکان زیر ۵ سال باشند. کودکان زیر ۵ سال با وجود مزاج گرم، سیستم ایمنی قوی ندارند و ممکن است درگیر این بیماری شوند و علائم در آنها خطرناک باشد. توصیه ما در این شرایط ماندن در خانه و بیرون نرفتن است.»

سخن آخر

علاوه بر همه اینها فضای جامعه فضای ملتهبی است و مردم نگران هستند. آرامش خودتان را حفظ کنید، مراقب باشید. چون استرس و اضطراب، سیستم ایمنی بدن را ضعیف و شما را در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار می دهد.