سیستم سنسور فشار باد لاستیک ( TPMS ) چیست؟

سیستم سنسور فشار باد لاستیک ( TPMS  ) چیست ؟ اهمیت فشار باد لاستیک مدت هاست که در جوامع بین المللی امری مهم و حیاتی محسوب می گردد که توجه نکردن به آن می تواند منجر به بروز اتفاقات ناخوشایند می شود. اما تاثیر کم بادی تایر ها فقط مربوط به حادثه نمی گردد. حال باید بدانیم که این مقدار کم شدن باد از تایر ها موجب بیشتر شدن مصرف 2 درصدی سوخت و کاهش 25 درصدی عمر تایر ها خواهد شد. پس کاملا واضح هست که بررسی میزان باد لاستیک امری ضروری است که بایستی به آن توجه گردد. از همین رو بسیاری از کشورها، تولید کنندگان خودرو را ملزم به نصب سنسور فشار باد لاستیک یا همان سیستم TPMS نمودند. اما این سیستم چیست و چگونه کار می کند.

تاریخچه سیستم  TMPS

این سیستم برای اولین بار در اویل دهه 80 میلادی بر روی برخی از خودروهای برند اروپایی مورد استفاده قرار گرفت. رنو و پژو هم بعنوان پیشروان این سیستم به ترتیب در سالهای 1996 و 1999 از این سیستم بر روی برخی از خودروهای خود استفاده نمودند. در اواخر دهه 90 و اویل قرن جدید آمریکا نصب این سیستم را برروی کلیه محصولات ورودی به خاک این کشور را اجباری نمود.

سيستم  TMPS هشدار فشار باد تاير چيست ؟

سیستم TMPS مخفف کلمات لاتین Tire Pressure Monitoring System می باشد که وظیفه آن نشان دادن میزان فشار باد لاستیک ها ست. اساس طراحی و كاركرد سيستم TPMS هشدار فشار باد لاستیک بر روی خودرو بر دو اصل استوار می باشد:

1- نظارت بر فشار وارده بر روی لاستیک خودرو 

2- آگاهي دادن و هشدار به راننده در حين رانندگي از افزايش فشار بر لاستيك ها كه نشان دهنده ی متورم شدن لاستيك ها می باشد. (شاخص این سیستم علامت زرد رنگی است که به روی پنل ابزار داشبورد قرار گرفته است و شامل شکل نعل اسب به همراه نقطه‌ی هشدار دهنده است.)

سیستم سنسور فشار باد لاستیک ( TPMS ) چیست؟

انواع سیستم TPMS

سیستم TPMS به دو نوع iTPMS و dTPMS تقسیم می شود. که تفاوت آنها در نحوه کار آنها خلاصه می گردد.  مدل اول مخفف Indirect TPMS است که در آن از سنسورهایی که به صورت فیزیکی درگیر لاستیک هستند استفاده نمی شود و تنها به کمک سرعت چرخش چرخ ها و دیگر سیگنال هایی که در خارج از لاستیک قرار داده شده اند و به صورت مستقیم با ترمزهای ABS و EBD در ارتباط هستند، باد لاستیک را تخمین زده و به راننده اعلام می کند. این سیستم نمی تواند دقیقا باد لاستیک را مشخص کند و اگر لاستیک تعویض شود باید این سیستم توسط راننده Reset شود.

مدل دوم dTPMS مخفف Direct TPMS می باشد و این روزها اغلب خودروها از این نوع سیستم استفاده می کنند. در این نوع، از سنسورهایی استفاده می شود که به صورت فیزیکی و مستقیم در داخل و یا خارج از لاستیک نصب شده اند و باد لاستیک ها را به صورت مجزا به راننده اعلام می کند. حتی بعضی از این نوع سیستم ها می توانند دمای لاستیک ها را نیز گزارش دهند. این نوع سیستم ها به دو شیوه بر روی لاستیک قرار می گیرند:

  1. بعضی در داخل لاستیک قرار داده شده اند.
  2. و بعضی دیگر در خارج لاستیک قرار داده شده اند،

هر کدام از این سیستم ها دارای مزایا و معایبی هستند. به عنوان مثال اگر سنسورها در خارج از لاستیک باشند، بسیار آسیب پذیر خواهند بود و حتی احتمال سرقت نیز وجود دارد. اما اگر سنسورها در داخل لاستیک باشند، باید به کمک باطری کار کنند اما با توجه به این که در داخل لاستیک هستند تعویض باطری و یا تعمیر آن ها بسیار سخت خواهد بود.

نحوه ی کارکرد سیستم TPMS

تعداد دفعات اندازه گیری فشار باد بر حسب سرعت چرخ تعیین می شود، در صورتی سرعت از 20 کیلومتر بر ساعت کمتر باشد سیستم در حالت آماده باش (Standby) را در نظر می گیرد در این سرعت تعداد دفعات اندازه گیری کم می باشد و هر 15 دقیقه یکبار پالس الکترونیکی را به واحد کنترل ارسال می کند. اگر سرعت از 20 کیلومتر بر ساعت بیشتر شود سیستم از حالت آماده باش (Standby) به حالت (Driving) رانندگی تغییر می کند و تعداد دفعات اندازه گیری فشار باد بیشتر می شود و هر 10 ثانیه یکبار اندازه گیری انجام می گیرد و هر دقیقه یک پالس متوسط به گیرنده ارسال می شود.

حسگر  TMPS براساس نیروی گریز از مرکز هر چرخ سرعت آن را نمایش می دهد. و پالس را از طریق یک باتری لیتیمی، جریان مورد نیاز خود را تامین می کنند. همچنین دارای قسمتی است که شتاب هر چرخ را مشخص می کند و نشان می دهد خودرو در حال توقف است یا، اینکه در حال حرکت است.

مزایای استفاده از سیستم TMPS چیست؟

مزایای این سیستم کاملا حیاتی بوده و می توانند علاوه بر جلوگیری از مضرات مالی مستقیما با جان سرشنینان در ارتباط باشد، اما بصورت کاملا تخصص این سیستم دارای مزایایی زیر می باشد.

1-اندازه گيري دقيق و نمايش فشار باد تاير براي راننده و كشف كم بادي در مقادير كمتر از 25 درصد فشار باد تاير سرد پيشنهادي

2-اندازه گيري و نمايش دماي باد تاير

3-مشخص كردن چرخي كه كم بادی در فشار باد تايرش وجود دارد

4-حساسيت به نشت سريع و كند برای هشدارهای به موقع

5-هشدار پنچر شدن تاير

6-هشدار براي فرا رسيدن زمان بازرسي تاير

7-امكان نمايش فشار باد تاير حتی زماني كه خودرو ساكن است.

دکترخودرو متشکل از مجموعه فروشگاه های تعویض لاستیک می باشد و در هر نقطه ای که شما بخواهید برای خرید لاستیک و نصب انواع لاستیک ميشلن،  لاستیک فالکن، لاستیک بارز  و گلدستون …. در خدمت شماست.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خرید لاستیک از دکتر خودرو با ما تماس بگیرید