طرح توجیهی تولید زغال فشرده

طرح توجیهی تولید زغال فشرده : طرح توجیهی تولید زغال فشرده به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری معرفی شده تا اطلاعات مناسبی در خصوص این طرح، میزان سرمایه گذاری، سودآوری، تسهیلات اعطایی و نرخ های بازده سرمایه گذاری آن در اختیار علاقه مندان به راه اندازی این کسب و کار قرار گیرد.

طرح توجیهی تولید زغال فشرده برای راه اندازی کارگاه زغال

تولید زغال از دیرباز به عنوان  صنعتی شناخته شده در اختیار بشر بوده است. این صنعت با رشد جوامع صنعتی دیگر قابلیت تولیدی خود در ساختارهای سنتی را از دست داده و به دنبال ساز و کارهای صنعتی و نوین است. ساختاری که بتواند در عین کاهش آالیندگی حاصل از فرآوری زغال، هزینه های تولیدی را کاهش داده و محصولی با بالاترین کیفیت تولید کند.

زغال، ماده سبک، شکننده و سیاه‌رنگ باقیمانده از نیم‌سوختن چوب یا دیگر اندام‌های گیاهی مخصوصا گیاه نارگیل است که قسمت اعظم ترکیبات آنها تبدیل به کربن شده باشد. این کربن نا خالص از ۹۰ تا ۹۸ درصد کربن تشکیل شده‌ است. ذغال فشرده یا زغال قالبی، رایج ترین نوع بریکت سوختی است که با گرد ذغال چوب ساخته می شود.

برای ساختن این ماده، ذغال چوب را آسیاب می کنند و گرد به دست آمده را با گونه ای فرایند هموژن و میکس شدن با اب و ورود به مرحله فاز زدایی و پرسینگ ، سپس مخلوط به دست آمده را تحت فشار و گرما قرار داده و به شکل های گوناگون که معمولا به شکل چارگوش یا استوانه ای و یا تخم مرغی و توپی یا بالشی می باشند-حبه ای مکعبی ، قالب گیری می کنند. درازا و پهنای این بریکت ها معمولا بین ۱ تا ۲۰ سانتیمتر است.

⇐ افزودنی هایی که ممکن است برای ذغال فشرده به کار رود شامل گرد زغال نارگیل –گردزغال بامبو ، گرد زغال تنباکو ، است.

ذغالی که از ضایعات چوب و خاک زغال به دست می آید برای مصارفی چون منقل کباب پزی و قلیان و همچنین در بخاری های ذغالی در کشور هایی که با بحران سوخت مواجه هستند برای سوخت نیروگاه ها سوخت دستگاه ها و غیره و … استفاده دارد.

طرح توجیهی تولید زغال فشرده

طرح توجیهی تولید زغال فشرده

هزینه اولیه راه اندازی زغال فشرده

راه اندازی خط تولید زغال فـشرده برای راه اندازی کسب و کار و تولید زغال فشرده، تنها نیاز به یک کارگاه متوسط، با چندین دستگاه تولید زغال فشرده دارید. مجموع هزینه های راه اندازی چنین کارگاهی برای شما، بازه ای ۸۰ تا ۱۰۰ میلیونی را شامل میشود!

آغاز به کار این عرصه تنها با آموزشی کوتاه از سوی تولیدکنندگان دستگاه ها به شما و کسب مجوز از وزارت صنعت، کلید میخورد.

نکات مهمی که پیش از راه اندازی خط تولید زغال باید بدانید

  • بدون استفاده از مواد شیمیایی، زمان سوخت تا ۱۵۰دقیقه، بدون صمغ، دارای حرارت بالا، زود سرخ می شود، دیر خاموش می شود، بوی بد وگاز نداشته باشد، حرارت کافی داشته باشد، خاکستر کمی داشته باشد.، هنگام سوختن جرقه نداشته باشد، هنگام سوختن پودر و شکسته نشود.
  • برای اینکه این محصول را توضیح دهیم باید بدانیم که ذغال فشرده، قالبی، چینی، اکسترود یا جکسون که در بازار نام برده می شوند و فروخته می شوند. همه این ها یک محصول هستند که با اسم های مختلف در بازار هستند .به علت اینکه متریال تشکیل دهنده این محصول ۸۰% خاک اره بوده و ۱۰% پوست گرده و ۱۰% خاک زغال بصورت فشرده در دمای ۴۰۰ درجه از دستگاه اکسترودر یا فشرده ساز بیرون می اید که چینی ها به آن بریکت گویند. به این دلیل اسم این محصول زغال قالبی یا فشرده و… نام گرفته است.
  • زغال چوب سوخت مناسبی بوده و هست زیرا آتشی گرم و طولانی و عمدتا بدون دود تولید می‌کند. زغال چوب اصلی با سوختن مواد غنی از کربن مانند چوب در فضای کم اکسیژن تولید می‌شود. این فرآیند رطوبت و گازهای فراری که در سوخت اصلی وجود دارد را از بین می‌برد. مواد حاصل از آن هم آتشی طولانی‌تر و پایدارتر تولید می‌کنند، و هم بسیار سبک‌تر (یک پنجم تا یک سوم وزن اولیه) از مواد اولیه خواهند بود.
  • با ترکیب زغال چوب با مواد دیگر و فرم دادن آنها زغال‌های فشرده ای تولید می‌شوند مزیت زغال قالب یا به اصطلاح زغال صنعتی در این می باشد که مواد اولیه جهت تولید این نوع زغال خاک اره یا ریز دانه های چوب می باشد مناسب‌ترین مواد اولیه چوب‌های سختی مانند چوب راش، توس، افرا، گردوی گرمسیری و بلوط هستند.
  • البته بعضی از تولید کنندگان از چوب‌های نرم مانند کاج یا سایر مواد ارگانیک مانند هسته میوه‌ها و پوسته سخت گیاهان استفاده می‌کنند، که همه جا به وفور یافت می شود و با استفاده از دستگاه های موجود فشرده شده و به حالت چوب صنعتی در می اید و چون داخل دستگاه خاک اره به صورت لایه ای روی هم پرس و تزیق می شود قدرت ماندگاری و ارزش سوختی ان چند برابر زغال معمولی می شود و از نظر محیط زیستی سازگار با آن بوده و ریز دانه های چوب از داخل شهر و کارگاها جمع آوری شده و در نتیجه مواد اولیه ارزان و مجانی در دست داریم که می توانیم ان را به یک محصول سود اور با تضمین بالا تبدیل کنیم. این کار به نوعی باعث جلوگیری از بریده شدن درختان جنگل جهت تولید زغال می شود.

مواد اولیه به کار رفته در طرح تولید زغال فشرده

براده‌های چوب، خاک اره، و مواد اضافی تولید کنندگان پالت، کفپوش و کارخانه‌های چوب برای تولید زغال‌های فشرده استفاده می شود. مواد اولیه فرعی شامل یک ماده پیوند دهنده (که معمولا نشاسته ذرت یا گندم است)، یک ماده تسریع کننده (مانند نیترات) و یک عامل سفید کننده خاکستر (مانند آهک) می‌شوند.

کد آیسیک طرح توجیهی تولید زغال فشرده

متداول ترین طبقه بندی و دسته بندی در فعالیت های اقتصادی همان تقسیم بندی ایسیک است. که عبارتند از :طبقه بندی و دسته بندی استاندارد بین المللی فعالیت های اقتصادی . سریال کد ایسیک زغال از ضایعات منابع سلولزی کد ۲۴۱۱۴۱۲۷۹۸و کدتعرفه گمرکی شماره ۴۴۰۲۴۴۰می باشد.

اهمیت طرح توجیهی زغال فشرده

با توجه به بحران های اقتصادی در ایران کارآفرینای زیادی هستند که می خواهند وارد کسب و کارهای پر بازده شوند. تدوین طرح توجیهی تولید زغال فشرده ، این امکان را برای شما فراهممی کند که با فعالیت در زمینه صنعت زغال، به درآمد و سود بلند مدتی دست پیدا کند.

مزایای راه اندازی خط تولید زغال فشرده :

  • سرمایه اولیه اندک وسود اوری بالا

  • عدم نیاز به نیروی متخصص

  • امکان صادرات و ارز آوری

  • بازار داخلی و خارجی گسترده

درآمد و سود تولید زغال فشرده

درآمد و سود خط تولید زغال فشرده تا حد زیادی به موقعیت مکانی شما بستگی دارد . زیرا یکی از فاکتور های مهم برای تعیین میزان سود ، اجاره سوله می باشد . اگر در مناطقی هستید که اجاره سوله ارزان است ، سود بالاتری دارید و اگر سوله متعلق به خودتان است که چه بهتر . می توانید درامدی سرشار داشته باشید . ولی حداقل سود حاصل از خط تولید زغال فشرده روزانه ۶,۰۰۰,۰۰۰ریال می باشد . می توانید با عوامل دیگری سود و درامد خود را نیز افزایش دهید . مثلا ممکن است در منطقه شما نیروی کار ارزان تر باشد و یا بتوانید مواد اولیه با کیفیت را از شهر خودتان و با قیمتی مناسب تهیه نمایید .

سود حاصل از فروش زغال در یک شیفت کاری در روز عبارت است از:

۲۵,۳۴۹,۰۰۰ریال(جمع کل هزینه ها) / ۵۰۰ کیلوگرم (زغال تولیدی در یک شیفت کاری) = ۵۰,۰۶۹,۰۰۰ریال(قیمت تولید هر کیلو زغال)

۶۲/۵۰۰/۰۰۰ ریال (قیمت خرید تضمینی شرکت) – ۵۰,۰۶۹,۰۰۰ریال (قیمت تولید هر کیلو زغال ) = ۱۲/۴۳۱/۰۰۰ ریال( سود هر کیلو زغال )

۱۲/۴۳۱/۰۰۰ ریال (سود هر کیلو زغال ) * ۵۰۰ کیلوگرم (زغال خرو جی در هر شیفت ) = ۶/۲۱۵/۵۰۰/۰۰۰ ریال (سود حاصل از یک شیفت کاری روزانه )

سود حاصل از فروش زغال در یک شیفت کاری در ماه عبارت است از:

۲۶(روز کاری) * ۶/۲۱۵/۵۰۰/۰۰۰ ریال (سود حاصل از یک شیفت کاری روزانه) = ۱۶۱/۶۰۳/۰۰۰/۰۰۰ ریال (سود حاصل از یک شیفت کاری در یک ماه )